השקעות נדל"ן קטנות

בשנים האחרונות התפתחו לא מעט מכשירים פיננסים המאפשרים למשקיעים קטנים לשים השקעות נדל"ן קטנות בנכסים שונים מבלי שיצטרכו לשים את מלוא סכום ההשקעה. חלק מהתרומה לנושא היא עולם הבלוקצ'ין שמקדם תפיסה ביזורית של בעלות על נכסים וחלקה נובע בתפיסות מסורתיות יותר כגון שוק המניות שמאפשר בעלות על חלק קטן מחברה בהשקעה נמוכה יחסית. בשביל נכס בישראל תצטרכו בין 50% ל75% מהסכום בהון עצמי לפני המשכנתא ואילו בארצות הברית גם תוכלו להסתדר לרוב עם מקדמה של 20% ואף 5% במקרים מאוד מסוימים.  להבדלים אלו יש משמעות עצומה עבור משקיעים שמתעסקים בעיקר בעסקאות פליפ, כלומר רכישה, שיפוץ או החזקה בנכס ואז מכירתו.

היכולת למנף את הכסף שיש לכם היא הכל. למעשה יכולת מינוף באמצעות לדוגמא משכנתא על נכס שכבר שייך לכם על מנת לממן עסקאות עתידיות היא פרקטיקה מקובלת מאוד בחלק מהשווקים. שיטות אחרות כפי שציינו להשקעה קטנה יחסית בנדל"ן הן באמצעות השקעה דרך קרן נדל"ן או מה שנקרא ריט או לחלופין קבוצת רכישה ובארצות הברית יש מושג גם של קבוצות השקעה בנדל"ן. שני המקרים עלולים להיות בעיתיים וסבלו בעבר מלא מעט הונאות ובעיות חוקיות ומשפטיות, אך בהנחה ואתם מכירים מקרוב את היזמים וסומכים עליהם, מדובר בהחלט באפשרות מוצלחת יחסית להשקיע.

אפשרות שלישית היא באמצעות טכנולוגיה – בנשים האחרונות כאמור, קמו לא מעט סטארט אפים המאפשרים לכם לרכוש חלק מנדל"ן כלשהו במקום כלשהו על בסיס חוזים מבוססי בלוקצ'יין. או אפילו בצורה פשוטה יותר – באמצעות הלוואות באתרי מימון המונים ליזמים או עסקים העוסקים בנדל"ן. כמובן שלא מדובר באפשרות האחרונה בבעלות על נכס משלכם, אך כן מדובר על הבטחת תשואה דרך ההבנה כי שוק הנדל"ן יתחזק או יעלה.

אך באמת שהאופציה המועדפת על רוב המשקיעים הקטנים בתחום שאינם בהכרח יזמים באופיים היא ריט או מה שנקרא קרן השקעות בנדל"ן – מדובר לרוב בקרנות המושקעות בפורטפוליו רחב של נכסים ונתונות תחת פיקוח של שוק ההון (מכיוון שרובן נסחרות בבורסה) ועושות שימוש בכספי משקיעים כדי לנהל נדל"ן בתמורה לדמי ניהול. קרנות אלו גם מחויבות (לפחות בארצות הברית) לשלם 90% מהרווחים שלהן בצורת דיבידנד כדי להימנע מתשלום מס הכנסה, בשונה לדוגמא מחברות בע"מ. מה שמבטיח למשקיעים החזר שנתי במידה והעסק מצליח.