מה זה מדד התחדשות עירונית?

פרויקט התחדשות עירונית בין אם פרויקט פינוי בינוי או תמ"א 38 הוא תהליך שאורך זמן, המון זמן ולאורכו עלולים לצוץ קשיים ומורכבויות רבות. לכן החשיבות בבחירת אנשי מקצוע נכונים ומקצועיים היא גבוהה. יתרה מכך בחירת יזם בעייתי או עורך דין בעייתי, עלולה להתבטא בנזקים כספיים גדולים וכן בעיכובים רבים בפרויקט. מדד ההתחדשות העירונית הוא מדד של אתר מדלן ומטרתו לדרג את החברות המובילות בתחום התמ"א 38 ופינוי ובינוי. מדלן הוא אתר שהוקם בשנת 2013 על ידי חברת רוזטל במטרה לספק לרוכשי דירות לקבל מידע רב על נכסים כדי להגיע לעסקה מוצלחת. החברה נכנסה בהמשך לפעילות דומה גם בארצות הברית.

בישראל החברה מציגה מידע על עסקאות נדל"ן, מגמות מחירים, איכות מערכות החינוך ומידע נוסף על אזורים ושכונות מסוימות. לחברה גם אתר מדלן התחדשות עירונית הממפה את כלל הפרויקטים בתחום ומספק את ההשוואה של המדד כדי לאפשר לבעלי דירות לבצע השוואה בין הצעות של יזמים שונים. החברה גם מספקת את תו השקיפות שמעיד על עורכי דין, חברות יזמיות בתחום ובעלי תפקידים נוספים כי הם עומדים בתנאים שהציבה החברה.

בדרך כלל חברות נבחרות להוביל באזור מסוים או בעיר מסוימת על פי היכולת שלהן ליזום ולהניע את התהליך החל מהפגישות הראשוניות עם הדיירים והחתמתם, דרך סגירת החוזים ורתימת עורכי הדין, השמאים, האדריכלים ובמקרים רבים גם הרשות להתחדשות עירונית המקומית באותה עיר או מועצה אזורית. היזמים נמדדים לרוב גם ביכולת שלהם לספק מענה וליווי לדיירים במגורים החליפיים ובמהלך התקדמות הפרויקט עצמו. ישנן חברות שהן גם יזמיות וגם מבצעות מה שמקנה להן את היכולת להיות מעורבות ולנהל את התהליך ברזולוציה גבוהה יחסית. חברות כאלו לרוב מתקשרות עם קבלני משנה המבצעים עבורן את העבודות השונות. התחום מושך כיום יותר ויותר יזמים המבינים כי הקרקעות החדשות וההזדמנויות החדשות הן דווקא הבניינים הישנים הדורשים התחדשות ובהם ניתן לספק ערך מוסף.

אם אתם עומדים בפני פרויקט התחדשות עירונית אז אין ספק כי תוכלו להיעזר במדד התחדשות עירונית של מדלן, אך חשוב לזכור כי מדובר בחברה מסחרית ולא בעמותה או גוף ממשלתי ולכן השיקולים שלהם הם בראש ובראשונה מסחריים. סביר להניח כי הרצון של המדד להיות אמין ורלוונטי תורם לבחינה אוביקטיבית אך היו מקרים בעבר שבהם מדדים מסוג זה הפכו למעין מדור פרסומי.